In de rij gaan staan, om ermee van de grond te gaan

binnenin 3kol ursel IMG_4663web

URSEL – Op de laatste vrijdagavond van de zomervakantie, op een zonovergoten vliegveld werden twee vliegtuigen gedoopt. Vliegclub Ursel heeft er twee aanwinsten bij: twee LSA-vliegtuigen. Intussen heeft de vliegclub Ursel (VCU) een mooi gamma aan vliegtuigen in eigen bezit. “Onze eerste vliegtuigen, de pipercadets, doen nog steeds goed hun dienst. Nu met de nieuwe vliegtuigen staan we voor andere uitdagingen”, aldus Jo Van De Woestijne, voorzitter van de Vliegclub Ursel. “De nieuwe vliegtuigen zijn van een heel ander type. Een lightsport vliegtuig van 600 kilogram tegenover onze andere Pipervliegtuigen van zo’n 2000 pond, dat maakt toch een wezenlijk verschil.” Nog een nieuwtje is dat de nieuwe evectors vliegen op autobenzine en dus niet op gasoline. Daarbovenop vliegt het vliegtuig stiller. “Met deze nieuwelingen kunnen we zeer attractieve vluchten aanbieden voor een relatief lage vliegprijs! Binnenkort zullen we hierover een infomoment geven”, vervolgt voorzitter Jo Van De Woestijne.

“In de naam van de Vader”

De vliegtuigjes werden gedoopt door de ‘padre’ van de luchtmacht, met een zegeningsgebed en een doopmeter en –peter voor elk  van beide vliegtuigen. Padre doopte de vliegtuigen met een gebed aan Onze-Lieve-Vrouw van Loreto, patrones van de luchtmacht. Daarbij kregen de vliegtuigen een spiritnaam, een naam waarmee het vliegtuig zal vliegen in nagedachtenis van zeer verdienstelijke piloten tijdens de wereldoorlogen. De namen zijn verbonden aan de geschiedenis van de vliegclub Ursel.

The Spirit of Mony

Het eerste vliegtuig heeft als peter en meter Kurt Plyson en Melissa Van Israël en zal vliegen onder de naam ‘The spirit of Mony’. Remi ‘Mony’ Van Lierde was een squadronleader met een uitzonderlijk palmares tijdens de tweede wereldoorlog: zeven neergeschoten vliegtuigen, één beschadigd vliegtuig, 37 neergehaalde vliegende bommen, 250 voertuigen, zes vaartuigen en negen locomotieven. Geboren op 14 augustus 1915 in Overboelare (Geraardsbergen) was hij pas 20 jaar toen hij in actieve dienst ging en leerling piloot werd. Eerst diende hij bij het Eerste Luchtvaart Regiment om daarna te muteren naar de 3e Escadrille (hulstblad). Daar voerde hij verschillende verkenningsmissies uit. Op 16 mei 1940 werd hij neergeschoten door de Duitse luchtafweer. En bleef gedurende een tiental dagen gewond in gevangenschap tot hij kon ontsnappen. Uiteindelijk bereikte hij het Verenigd Koninkrijk waar hij zich aanmeldde bij het RAF. Daar kreeg hij na de nodige opleiding de graad van ‘Pilot Officer’. Mony vroeg zijn actieve dienst terug aan en vocht mee vanuit de lucht met bovenstaande overwinniningen. In 1958 was hij tevens de eerste Belgische piloot die met een Hawker Hunter door de geluidsmuur vloog, samen met kapitein Yves Bodart. Remi Van Lierde overleed op 8 juni 1990.

pag1 ursel 2kolweb


The Spirit of Charlie

Het tweede nieuwe vliegtuig zal vliegen in nagedachtenis van Charles ‘Windmill Charlie’ Demoulin met als peters Delphine Dusslier en Luc De Smet. Charles Demouling werd op 25 maart 1920 geboren te Waver. Charlie ontwikkelde zich tijdens de oorlogsjaren als een gevechtspiloot. In 1943 kreeg hij boven de zee motorpech met zijn Typhoon JP543 “PR-A”, maar Charlie kon zijn vliegtuig in de golven zetten en werd zo later opgepikt. Zijn eerste overwinning was nog geen week later: een Bf 110 die hij bij Florennes tegen de vlakte liet gaan. Hij behaalde tal van overwinningen op de Duitsers: schoot meerdere vijandelijke vliegtuigen neer, vernietigde tientallen pantserwagens, bracht ook vier boten tot zinken, schoot meerdere Duitse transporten in brand en vernietigde ook V1 en V2 platformen wat de Duitsers gebruikten om onbemande straalvliegtuigen te laten vertrekken. Zo werd ‘Windmill Charlie’ naast ‘Mony’ Van Lierde de tweede Belgische Squadron Leader op het bevrijdingsvliegveld B-67 Ursel. Hij overleed op 29 juni 1998.
‘Vliegen, een gevoel van absolute vrijheid’

“Een vlucht met een klein vliegtuig, dat je zelf bestuurt of waar je als passagier met meevliegt is in niets te vergelijken met een lijnvlucht. Het is een gevoel van absolute vrijheid, van eventjes alle ‘aardse’ zorgen los te laten en je te focussen op je toestel dat de lucht doorkruist”, getuigt ook Koenraad Maenhout, piloot bij VCU.

 

Lees meer nieuws

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: