Tomaten, lekker en gezond

 tomaat

Tomaten behoren tot de familie van de ‘nachtschaden’, net als aardappel, paprika en aubergine. Vroeger dacht men dat ze giftig waren, zoals bepaalde andere planten van die familie. De glycoalkaloïden die ze bevatten, beschermen de plant tegen bacteriën, schimmels, virussen, insecten, dieren en mensen. De hoogste concentratie bevindt zich vlak onder de schil. In bepaalde hoeveelheden hebben die stoffen echter ook medicinale effecten voor de mens. Extracten van het ‘solanine’ zouden cholesterol verlagen, anti-diabetische, anti-inflammatoire, antibiotische, en anti-kankereffecten hebben. Variatie in het menu met andere groenten wordt wel aangeraden om opstapeling van glycoalkaloïden te vermijden.

Tomaten zijn rijk aan vitamine A, B9 en C, vezelstoffen, caroteen en lycopeen (die de tomaat haar rode kleur verleent). Hoe rijper de tomaat, hoe meer lycopeen ze bevat. Gestoofde tomaten lijken de opname ervan lycopeen te verhogen. Alfaliponzuur in tomaat helpt het lichaam glucose om te zetten in energie. Bepaald onderzoek doet vermoeden dat de stof een rol speelt bij bloedsuikerregeling, verbeterde aderverwijding en bescherming tegen oogziekten bij diabetes. Mogelijk beschermt ze ook hersen- en zenuwweefsel. Choline is dan weer een belangrijke inhoudsstof die een rol speelt bij slaap, spierbeweging, leren en geheugen. Het zorgt voor behoud van structuur van de celmembranen, helpt bij de overdracht van zenuwimpulsen alsook bij de vetopname en vermindert chronische ontsteking.

Anti-kanker

Een studie toonde een verlaagde kans op borstkanker bij vrouwen in de menopauze die een tomatenrijk dieet volgden. Lycopeen en beta-caroteen verlagen bij mannen vooral het risico op prostaatkanker. Zowel betacaroteen als vezels (van alle groenten) worden in verband gebracht met verminderd risico op darmkanker.

Hart en bloed

Een hoge inname van kalium houdt de bloeddruk gezond door zijn vaatverwijdend effect. De vezels, kalium, vitamine C, foliumzuur en choline zijn gunstig voor een gezond hart. Voldoende kalium vermindert het risico op hartaanval, beschermt tegen verlies van spiermassa, zorgt het behoud van botdichtheid en vermindert de vorming van nierstenen.

Feel-good hormonen

Foliumzuur in tomaten kan ook bij depressie helpen door het belemmeren van de vorming en ophoping van homocysteïne, dat in hoge concentraties een vlotte toevoer van bloed en nutriënten naar de hersenen kan verhinderen. Teveel homocysteïne staat ook de aanmaak van feel-goodhormonen serotonine, dopamine en norepinephrine in de weg, die voor een goed humeur, slaap en appetijt zorgen.

En verder…

Deze sappige groenten zijn water- én vezelrijk en bevorderen daardoor een regelmatige stoelgang. Het lycopeen, luteïne, zeaxanthine en betacaroteen zijn krachtige antioxidanten in tomaten die de ogen beschermen tegen cataract en maculadegeneratie.

De vorming van collageen, een essentieel bestanddeel van onze huid, haren, nagels en bindweefsel, hangt af van de toevoer van vitamine C. Die vitamine C, die in tomaten rijkelijk aanwezig is, beschermt bovendien tegen schade door zonlicht, vervuiling en rook, die de huid sneller rimpels geven, en haar slap en vaal maken.

Wist je dat?

Een tomaat hoort niet thuis in de ijskast. De lage temperatuur verhindert dat er in de tomaat aromatische stoffen vrijkomen. Daarnaast ontstaat er door de hoge luchtvochtigheid een bederfproces inwendig in de tomaat, en verliest ze veel van haar specifieke zoete, zure en kruidige smaken. De beste bewaartemperatuur voor rijpe tomaten is tussen de 8 en de 10° Celsius. Tomaten die al beginnen te kleuren kun je op 10 à 12° Celsius het langst bewaren. Groene tomaten moeten minstens 13° Celsius hebben om verder te kleuren.

Tomaten scheiden ethyleengas uit, een stof die het rijpingsproces van (andere) vruchten beïnvloedt. Daarom bewaar je ze het best apart in de groentelade.

Tomatenideetjes

Tomaten kan je makkelijk toevoegen aan tal van gerechten, enkele ideetjes:

Kleine tomaatjes met of zonder dipsausje zijn een lekker en gezond aperitiefhapje

Voeg tomatenschijfjes toe aan je beleg op boterham, broodje, wrap of toast

Maak een snel sausje met blokjes tomaat, ui, peper, peterselie en limoensap

Voeg blokjes tomaat toe aan rijst- en bonengereachten, bij een omelet of roerei

Snij tomaten- en mozzarellaschijfjes en voeg wat balsico-azijn en basilicum toe voor een lekker voorgerecht

Lees meer gezondheidsnieuws

 

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: 

Plaats een reactie