Maak je eigen probiotica

u_OEwpXIIjcQB8EjJ1Vd_yZ7bCc

Om een gezonde darmflora te stimuleren, zijn probiotica, of ‘goede’ darmbacteriën een boost voor je algehele gezondheid. Ze zorgen niet alleen voor een goede vertering en opname van wat je eet, maar bepalen ook je weerstand tegen ziekmakende virussen, bacteriën, enz. Wist je ook dat je deze gezonde probiotica niet alleen kan kopen in een potje, je kunt ze ook zélf maken, door groenten (of fruit) te fermenteren.

Toen er nog geen ijskasten en bewaarmiddelen bestonden, maakte men groenten in met zout om ze voor de winter te kunnen bewaren. Door rauwe groenten te laten fermenteren, krijgen ze zelfs meer voedingswaarde: ze zijn rijk aan levende enzymen, vitamines, mineralen en gezonde lactobacillen. De B-vitamines nemen zelfs toe. De voedingsstoffen worden gemakkelijk opgenomen in ons lichaam.

(De in azijn ingelegde augurken en zuurkool die je kunt kopen in de supermarkt, hebben niet dezelfde werking, ze zijn bovendien gepasteuriseerd om álle bacteriën te doden en bevatten toegevoegde suiker om de zure azijnsmaak af te zwakken.)

Welke groente kun je fermenteren? Alle soorten hardere groenten komen in aanmerking, zoals koolsoorten, bloemkool, courgettes, paprika, komkommer, wortels, rode biet, knoflook, gember, uien en champignons. Fermenteren is niet zo moeilijk, maar je moet een paar regels in acht nemen. We leggen kort uit hoe je tewerk gaat:

Snij of rasp de (bij voorkeur biologische) groente(n) die je wilt gebruiken. Je kunt verschillende groenten combineren, en er ook kruiden aan toevoegen. Doe alle gesneden groente in een grote kom, voeg er zeezout aan toe: 10 g zout per 500 g groente. Dat zout gaat schimmelen voorkomen, het onttrekt vocht aan de groente en stimuleert de ontwikkeling van de gunstige bacteriën. Meng en laat het mengsel dan een halfuurtje trekken in de koelkast. Was je handen goed en begin daarna de groente met het zout te kneden. Als je niet van kneden houdt, kun je met een vijzel zacht tewerk gaan. De bedoeling is om het vocht uit de groente te kneden (5 à 10 min.), tot de groente volledig in het vocht komt te liggen. Neem een glazen bokaal, en vul die voor ¾ met de groente, want tijdens het fermenteren zet het volume uit. Belangrijk is de groente goed in de pot te drukken zodat die onder het vocht komt te staan, en alle luchtbellen te laten ontsnappen. Als je niet genoeg vocht hebt, moet je water toevoegen met 25 g zout per halve liter water. Om de groente goed onder het vocht te houden, leg je er bijvoorbeeld een met water gevuld diepvrieszakje bovenop, of een koolblad met een uitgekookte steen of een dikke wortel en sluit de pot dan luchtdicht af. Laat die minstens 3 dagen op kamertemperatuur staan. Langer mag ook om meer smaak te krijgen. Ontlucht elke dag door de pot even snel open en dicht te doen. Kool moet pas na 3-10 dagen koel bewaard worden en is pas klaar na minstens 6 weken of langer. Als de pot goed afgesloten is, kan je hem koel en donker enkele maanden bewaren. Eens geopend, in de koelkast bewaren.

Wist je dat? Ook het vergisten van suikers in koolzuren of alcohol noemen we fermentatie. Bier is dus ook een gefermenteerd product. Kool en melk veranderen in zuurkool en yoghurt door ze aan te zuren met melkzuurbacteriën. Fermentatie wordt vooral gebruikt voor zuivel, bonen, granen en groenten.

Meer weten over hoe je te werk gaat? Hieronder vind je links naar enkele interessante filmpjes:

hoe fermenteer je zuurkool?

hoe fermenteer je bloemkool?

en français: lacto-fermentation – verschillende groenten samen

en français: geraspte wortels fermenteren

 

 

 

 

DISCLAIMER

De gezondheidstips in de rubriek Santé zijn met zorg samengesteld en geverifieerd. De auteur, noch De Meetjeslander bvba kunnen echter in geen geval verantwoordelijk en/of aansprakelijk gesteld worden bij het al dan niet juist opvolgen van de gezondheidstips. Wie de tips opvolgt, doet dit op volstrekt eigen verantwoordelijkheid. Raadpleeg bij ernstige of aanhoudende gezondheidsklachten steeds uw arts.

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: