Noten, door ze te weken haal je er meer uit!

MW-AU956_smnuts_20121002175526_MG

Noten zijn de vruchten van bomen die de kiemkracht en voedingsstoffen bevatten waaruit een nieuwe plant kan ontstaan. Het zijn kleine energiebommetjes bomvol gezonde vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen. Om eruit te kunnen halen wat erin zit, is het echter nodig ze eerst te weken. Hieronder kom je te weten hoe dat komt.

Noten of zaden bevatten veel fytinezuur, de opslagvorm van fosfor voor de plant, en een antioxidant die het zaad beschermt tegen oxidatieve stress. Het beschermt de inhoudsstoffen totdat de tijd gekomen is om te kiemen. In ons spijsverteringskanaal bindt dit fytinezuur zich aan mineralen als zink, ijzer, magnesium, calcium, chroom en mangaan, tenzij zijn werking wordt teniet gedaan door weken, spruiten en/of fermentatie. Bepaalde dieren maken zelf fytase aan, een enzym dat het fytinezuur afbreekt. Knaagdieren als ratten bijvoorbeeld doen het uitstekend op een dieet van noten en zaden. Mensen produceren echter maar een kleine hoeveelheid van dit enzym, waardoor veel en heel vaak noten eten zonder ze te weken voor problemen als mineralengebreken kan zorgen.

?Waarom weken?

Het fytinezuur en de enzymenremmers die noten en zaden moeilijk verteerbaar maken, kunnen geneutraliseerd worden door weken in zout water en drogen op warme (max. 65°C) temperatuur, om de gezonde vetten te niet te beschadigen. In vele traditionele culturen gebruikte men deze praktijk intuïtief door middel van zeewater en de zon. Zo vergroot de enzymactiviteit, de opname van de voedingsstoffen en de verteerbaarheid.

Zo ga je te werk

Doe de noten in een kom, voeg (koud) water toe tot de noten goed onder zitten. Voeg ongeraffineerd zout (zeezout, Himalayazout,…) toe – 1 à 2 eetlepels per liter water. Laat 7 uur (of de hele nacht) weken op kamertemperatuur. Giet dan het water weg en spoel de noten na, bewaar in de ijskast voor consumptie of droog in een droogoven of op max. 45-65°C gedurende 12-24u tot ze licht krokant zijn. Met deze noten kun je in de blender ook een notenpasta maken. Voeg eventueel wat kokosvet toe voor een smeuïge textuur.

Welke noten?

Gebruik onbewerkte noten, zonder ‘jasje’, ongeroosterd en ongezouten. Van alle noten bevatten walnoten het meeste alfa-linoleenzuur, een omega 3-vetzuur, gezond tegen ontsteking en hartritmestoornissen. Zo’n 8 stuks per dag zijn een gezonde dosis. Brazilnoten zijn rijk aan het mineraal selenium, dat onder meer beschermt tegen effecten van giftige stoffen als zware metalen. Met eentje per dag zit je al goed. Pecannoten bevatten dan weer een bepaalde sterol die goed is voor de gezondheid van de prostaat. Amandelen bevatten het meest calcium, en zijn ook aan vezels en vitamine E. Ook cashews, macadamia’s, paranoten, pistachenoten en natuurlijk hazelnoten bevatten tal van gezonde stofjes.

‘Noot’

Ook granen en peulvruchten (pinda’s) zijn rijk aan dit fytinezuur en ondergingen traditioneel verschillende behandelen alvorens ze klaar waren voor consumptie, maar dat houden we voor een ander hoofdstuk.

Iswe

Lees meer Meetjeslands nieuws

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: