Maldegemse Stoomlocomotief Vlaams Topstuk

web29-04-2014 Maldegem 41 (36)

MALDEGEM – Op 22 juli 2016 beschermde Minister van Cultuur Sven Gatz de Maldegemse Stoomlocomotief 41.195 als erfgoed van uitzonderlijk belang. De stoomlocomotief werd dan ook opgenomen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap, de topstukkenlijst. Cultureel erfgoed dat aan de criteria ‘zeldzaam’ en ‘onmisbaar’ van het Topstukkendecreet voldoet, mag niet buiten Vlaanderen gebracht worden zonder voorafgaandelijke toelating van de Vlaamse overheid. Voor deze topstukken gelden er ook bijkomende beschermingsmaatregels over bijvoorbeeld fysische ingrepen. Wanneer er een topstuk moet gerestaureerd worden, geldt er ook een bijzondere subsidieregeling.

 

De Stoomlocomotief 41.195 werd in 1910 voor de Belgische Staatsspoorwegen gebouwd door Les ateliers de J.J. Gilain te Tienen. In de 19de eeuw was België, en in het bijzonder het Waalse industriële bekken, wereldleider voor de constructie van stoomlocomotieven. Ook in Vlaanderen was er een beperkte productie van stoomlocomotieven. Locomotief 41.195 is de enige in de wereld overblijvende, in Vlaanderen gebouwde stoomlocomotief voor normaalspoor. Het concept, gebaseerd op principes uit Groot-Brittannië, was eenvoudig maar oerdegelijk waardoor de locomotief in haar loopbaan nooit moest gemoderniseerd worden. De 41.195 was een belangrijke schakel binnen de technische evolutie van de spoorwegen en het openbaar vervoer. Aan het einde van de jaren ’50 werd de locomotief uit dienst genomen en vervangen. In de jaren ’90 heeft het Stoomcentrum van Maldegem de locomotief onder haar hoede genomen. Zij zullen de 41.195 actief ontsluiten en inzetten op de museumspoorlijn 58 (Maldegem-Eeklo).

 

Stoomlocomotief 41.195 is de tweede locomotief op de Topstukkenlijst. De Lilliput locomotief, een smalspoor-stoomlocomotief met tender uit 1935, werd beschermd in 2011. Ook de Lilliput wordt in Maldegem bewaard.

Lees meer Meetjeslands nieuws

 

 

 

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: