Bent u genoeg ‘in het moment’? Mindfulness…

mindfullnessfreepic

Mind-full zijn, is er met je gedachten volledig bij zijn, als een spelend kind, in de ‘flow’. Waarbij? Bij wat je op dàt moment aan het doen bent. Je gedachten niet laten afdwalen in bekommernissen, naar de toekomst, of het verleden… maar ervaren wat je op dát moment voelt, in je hart, in je vingers, in je lijf. Wie vaker in het moment leeft, ervaart minder stress, gejaagdheid en zorgen. In ruil krijg je meer rust, kalmte, vertrouwen, dankbaarheid, tevredenheid en voel je je ‘gewoon’ gelukkig.

Het lijkt niet moeilijk, en dat is het ook niet echt, het vergt alleen wat oefening, elke dag een beetje, voor een wereld van verschil… Studies tonen namelijk aan dat mindfulness bij diverse psychische aandoeningen helpt en stress vermindert. Door nieuwsgierig en zonder oordeel aandacht te besteden aan onze innerlijke en uiterlijke ervaringen, ga je met geduld en vertrouwen in het leven staan. Het komt je van pas in relaties, op het werk, en leert je omgaan met tegenslagen en moeilijke gevoelens. Door niet meer op ‘automatische piloot’ te denken en reageren, maar je gevoel te onderzoeken, leer je loskomen van oude, ingesleten patroon, kan je groeien, en krijg je keuzevrijheid, om met situaties om te gaan vanuit het huidig moment. “Waarom doe ik wat ik doe? Waarom denk ik wat ik denk? Waar komt deze gedachte vandaan? Is ze me aangepraat? Aangeleerd? Door welke ervaring in het verleden?” Pijnlijke ervaringen die je gedachten nu bepalen kan je nu vanuit een ander standpunt bekijken. Geef jezelf in gedachten de raad, de troost, het advies of de liefde die je nu of vroeger nodig had, van wie je dit had willen krijgen, zo vaak als nodig, en groei uit oude patronen of boven donkere wolken uit.

Happiness is not a destination, it’s a way of life.
(Geluk is geen bestemming, maar een manier van leven.)

Lig je op het strand? Denk dan niet aan het uitstapje van morgen, maar geniet in de plaats van het hier en nu. Leer opnieuw voelen en ervaren: de zon op je huid, het geluid van de zee. Aanvaard, laat alles los en voel je dankbaar voor wat er nu is. Richt je op dingen die nu goed zijn. Wees geduldig en hoopvol, sta open voor nieuwe denkbeelden en ervaringen. Begin je dag met een rustmoment, een ervaar-moment. Ervaar je lichaam, je ademhaling. Maak van tandenpoetsen een mindfulness-oefening. Laat gedurende die minuten je gedachten niet afdwalen, maar poets met volle aandacht. Of tijdens het douchen, probeer te blijven voelen, het water op je lijf, en ga niet in je hoofd zitten. Eet mindful. Zonder afleiding van tv, smartphone, … schenk je volledige aandacht aan de smaken, de textuur, en voel hoe je eten je lichaam voedt en je cellen van energie voorziet. Je maaltijd zal er beter door verteren en effectief voedzamer zijn. Doe klusjes mindful: afwassen, tuinieren, opruimen, schoonmaken, schilderen,… Vergeet de tijd, doorvoel je ervaringen, en geniet gewoon van het moment. Ook in het verkeer, bij het uitlaten van de hond, het posten van een brief, het lezen van een boek, het werken aan een taak,… doe één ding tegelijk met volle aandacht. Glimlach, (ver)oordeel niet, ‘wees’ er gewoon en verwonder je over het moois. Laat je gedachten geen loopje met je nemen. Hoe vaker je oefent, hoe beter het lukt en hoe vrijer en gelukkiger je je zult voelen.

 

Iswe

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: