Upcycling, een levensvisie

History-Of-Upcycling-content

MEETJESLAND/ASSENEDE – Hoorde u al van ‘Upcycling’? Het is na recycling, een nieuwe trend in de modewereld. We zijn er inmiddels al aan gewend geraakt om kleren die we niet meer dragen naar de Kringwinkel te brengen, te verkopen op een tweedehandsbeurs, via facebook of via een zogenaamde ‘closetsale’ (kleerkastverkoop), of in een kledinghokje langs de baan te deponeren.

Een nieuwe trend dient zich echter aan: Upcycling. Upcycling houdt in dat je van iets ouds, iets nieuws maakt. “Je geeft een meerwaarde en een nieuwe betekenis aan een oud voorwerp dat je niet meer gebruikt”, vertelt Angelique De Letter, zaakvoerder van Chouette Colette. Chouette Colette is een nieuw aantrekkelijk winkeltje in Assenede dat ook inzet op het promoten van upcycling. “Alles wat we niet meer nodig hebben of wat stuk is, gooien we weg en vervangen we door iets nieuws”, gaat Angelique verder.  “Gelukkig stijgt ons ecologisch bewustzijn elke dag, ook in de mode. En worden we creatiever in tijden van crisis. We zoeken meer en meer naar  duurzaamheid en samen met deze tendens kwam de trend upcycling terug”. Een voorbeeldje: Een saai vestje dat je al jaren niet meer gedragen hebt en achter in de kast hangt te vergaan. Of heb je helemaal geen cardigan in huis, maar wel massa’s oude truien? Ideaal! Want wanneer je oude lapjes stof combineert met T-shirts en hemden die niet meer in de mode zijn, krijg je een hippe cardigan die vanaf nu vooraan in de kast hangt. Mijn lievelingskledingstuk om te upcyclen is een jeans, omdat je er zoveel kanten mee opkan. Jeans is een heel universeel kledingstuk dat iedereen wel heeft liggen. En omdat het een stof is die alleen maar mooier wordt met de tijd!”

Wie ‘upcyclet’ stopt het vergroten van de afvalberg, door niet achteloos dingen weg te gooien die die we niet meer gebruiken of als er een mankementje aan is. Het is niet alleen een modetrend, het is een levensvisie die zorg draagt voor de planeet.

Lees meer Meetjeslands nieuws

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: