Komkommertijd

pepino

De uitdrukking doet de komkommer weinig eer aan, nochtans heeft deze vrucht (jawel) zijn eigen gezonde eigenschappen waar we in de zomertijd ons lichaam zeker een gunst mee bewijzen…

Komkommers behoren tot de familie van de pompoen en watermeloen. Ze bestaan voor 95% uit water en zijn een ideale zomer-dorstlesser. Hun enorme hoeveelheid water die de plant op een natuurlijke manier zuivert, levert voor het lichaam een hoge kwaliteit-hydratatie. Komkommersap wordt vanwege het hoge gehalte aan silica aangeraden voor een gezonde en heldere huid, voor sterk en gezond bindweefsel in spieren, ligamenten, pezen, kraakbeen en het bot.

Ze bevatten vitamine K, B-vitaminen, koper, kalium, vitamine C en mangaan, en daarnaast nog een lijst aan andere interessante stofjes waar ons lijf blij mee is. Enkele goede redenen om komkommer te eten:

Om je brein te beschermen: ze bevatten een ontstekingswerende stof die blijkbaar ook een belangrijke rol in de hersenen speelt, waardoor je geheugen verbetert en je zenuwcellen beschermd worden tegen veroudering.

Tegen kanker dankzij cucurbitacinen en lignanen: onze maagbacteriën zetten de lignanen uit de komkommer om in ‘enterolignanen’. Deze binden zich aan oestrogeenreceptors en verminderen zo de kans op kankers die met oestrogenen te maken hebben, zoals borst- , eierstok-, prostaat- en baarmoederhalskanker.

Mondverfrisser: leg een schijfje komkommer een halve minuut tegen je gehemelte om een slechtruikende adem te verminderen. De komkommer absorbeert de bacteriën uit de mond. Volgens de Indiase ayurveda-leer helpt komkommers eten tegen ‘hitte’ in de maag, wat ook slechte adem veroorzaakt.

Tegen stress: de B-vitamines in de komkommer helpen tegen angstgevoelens en bufferen de negatieve impact van stress op ons lijf.

Ideaal voor de spijsvertering: water en vezels, twee van de belangrijkste elementen voor een gezonde spijsvertering zijn prima vertegenwoordigd in de komkommer. De onverteerbare vezels van de schil zorgen voor een vlotte transit door de darmen.

Gezond hart: zijn rijkdom aan kalium regelt een gezonde bloeddruk. De elektrolyten helpen voor een goede zenuwimpulsoverdracht, spiersamentrekking en hartfunctie. Het magnesiumgehalte van komkommers zorgt voor een goede doorbloeding en ontspannen zenuwen.

Reinigend: Komkommers helpen het lichaam bij het actief verwijderen van opgehoopte afvalstoffen en gifstoffen. Ze helpen bij reumatische aandoeningen omdat ze urinezuur helpen afvoeren.

Kies bio! Komkommers blijken jammer genoeg tot de meest met pesticiden vervuilde vruchten/groenten te horen. Bovendien zijn de bio-versies veel voller van smaak.

Wist je dat?

Komkommers die vroeg geplukt worden en gehouden in azijn heten augurken. Europa had de gewoonte om groente in te leggen in zout oftewel pekel. Het woord pekel komt van het Engelse woord pickles wat staat voor zure groenten. Bij ons was het vanwege de winterse kou nodig om groenten in te zouten.

Meer tips

Share This:



VORIG ARTIKEL: 

VOLGEND ARTIKEL: